Terug naar site

Senior Projectleider

Omgeving Groningen/Den Haag

· Projectleider

Wij zijn op zoek naar een geschikte kandidaat voor de functie Senior Projectleider (18 uur) in de omgeving Groningen/Den Haag. Het gaat om een tijdelijke functie van 12 maanden zonder optie voor verlenging.

Opdracht beschrijving:
Voor het programma Grip op Gegevens (GoG) is capaciteit nodig voor coördinatie en regie op activiteiten en opdrachten die DUO-breed, bij de Uitvoeringsdirecties maar ook bij Bedrijfsvoering en Control en Compliance, moeten worden opgepakt. Het gaat niet om projecten in klassieke zin, maar meer om begeleiding van de routine-organisatie, bijvoorbeeld om een directie te helpen een zogeheten heatmap op te stellen en uit te voeren voor de bijdragen van die directie aan het
programma GoG, tot het moment dat die directie dat zelfstandig kan doen. Daarnaast zijn er nog een paar directie-overstijgende opdrachten die rechtstreeks vanuit het programma worden aangestuurd. Denk daarbij aan de inrichting van DUO-brede functies zoals metadatering en de implementatie daarvan.


De projectmanager (PM) moet zelfstandig en snel de weg weten te vinden in de organisatie, alsmede de opdrachtomgeving en -situatie goed kunnen inschatten. Hij/zij heeft ervaring met implementatie van nieuwe processen in organisaties.
Planmatig werken met goede aandacht voor planning en control is een harde eis. De plannen die worden gemaakt moeten kunnen worden gebruikt als communicatiemiddel.
In de huidige situatie moet vanuit huis worden gewerkt, er zijn geen fysieke ontmoetingen mogelijk. De PM is een ervaren beeldbeller die op afstand mensen kan motiveren, enthousiasmeren en het nodige netwerk binnen de organisatie kan opbouwen.
De PM heeft ervaring in de omgang met businessmanagers en directeuren en helpt ze met het vormgeven van de opdracht en de uitvoering daarvan.
Dit kan bijvoorbeeld door:
•te ondersteunen bij het scherp krijgen van de opdracht (de uit te voeren activiteiten)
•het helpen samenstellen van een roadmap
•begeleiden van het proces, met inachtneming van de rollen en daarbij behorende verantwoordelijkheden
•ervoor te zorgen dat ieder zijn/haar bijdrage levert zeker waar afhankelijkheden zijn met andere directies
•een goede doorvertaling van de (ingewikkelde) inhoud naar de daarvoor

Aard van de relatie opdrachtgever – opdrachtnemer:

De projectmanager (PM) moet zelfstandig en snel de weg weten te vinden in de organisatie, alsmede de opdrachtomgeving en -situatie goed kunnen inschatten. De PM heeft een ondersteunende rol richting de businessonderdelen en helpt ze resultaat te halen.

Achtergrond opdracht:
Het programma Grip op Gegevens legt de focus op data. Het is in de koers van DUO opgenomen: we moeten meer met data. Het programma is in het leven geroepen om overzicht te krijgen en te houden van datagovernance en datamanagement bij DUO.
De directies zijn en blijven verantwoordelijk voor de uitvoer van hun gegevensmanagement. Het programma helpt bij de regie over de directies heen om kaders en afhankelijkheden te bewaken en overstijgende opdrachten in samenhang te besturen.
Randvoorwaarde hierbij is dat we een gemeenschappelijke taal spreken. Die taal is verwoord in de Gegevensstrategie en het DAMA DMBOK2 raamwerk.
Directies stellen hun eigen agenda’s op met de activiteiten die in het kader van Grip op Gegevens moeten worden uitgevoerd en prioriteren die zelf. Deze agenda’s worden samengebracht in een integraal portfolio voor het programma.

Organisatorische context en cultuur:

De Dienst Uitvoering Onderwijs (DUO) is de uitvoeringsorganisatie voor het onderwijs en werkt in opdracht van het ministerie van OCW. DUO financiert en informeert onderwijsdeelnemers en onderwijsinstellingen en organiseert examens.
Wij maken leven lang ontwikkelen mogelijk. Dat doen wij niet alleen, maar samen met onze partners. Dat is onze bijdrage aan een slim, vaardig en creatief Nederland. We zorgen ervoor dat mensen weten waar ze recht op hebben. We doen ons werk goed en kijken steeds waar het beter kan. We hanteren daarbij de volgende kernwaarden: betrouwbaar, toekomstgericht, klantgericht en verbindend. Zo maken we samen onderwijs en ontwikkeling mogelijk.
Voor meer informatie zie www.duo.nl

Functie eisen:

•Minstens 5 jaar ervaring als projectmanager en/of interim manager

•Minstens 2 jaar ervaring met inrichting en implementatie van (nieuwe) bedrijfsfuncties

Opleiding, Kennis en Certificaten
•Prince2 practitioner gecertificeerd

•IPMA-C gecertificeerd

•Academisch werk- en denkniveau, 5 jaar aantoonbaar op CV

Functie wensen
•Kennis van en affiniteit met gegevensmanagement

•Kennis van en ervaring met inrichting en implementatie van (nieuwe) bedrijfsfuncties bij de rijksoverheid

Competenties kandidaat

•Bestuurlijke sensitiviteit en overtuigingskracht, omgevingssensitiviteit

•Sterke communicatieve vaardigheden op tactisch en strategisch niveau

•Planmatig werken, Resultaatgericht, Uitstekende schriftelijke vaardigheden

Overige functiewensen

•Ervaring met begeleiden en coachen van junioren

Wat wij je aanbieden

Dit betreft een functie voor 18 uur per week. Het gaat om een tijdelijke functie van 12 maanden zonder optie op verlenging. De startdatum is maandag 19 april 2021.
Salaris in overleg, afhankelijk van opleiding en ervaring en op basis van een fulltime dienstverband.

De uiterste aanbiedingsdatum is vrijdag 2 april

Meer weten neem contact op met Frans Lubeck – 0611167414 of frans@workatprojects.nl

Alle berichten
×

Bijna klaar…

We hebben net een e-mail gestuurd. Klik op de link in de e-mail om uw aanmelding te bevestigen!

OK